ساختار بصری نگاره های ابراهیم (ع) در نقاشی ایرانی- اسلامی

پایان نامه
چکیده

زندگی ابراهیم (ع)، مجموعه ای از وقایعی است که با آزمون های دشوار الهی همراه بوده اند. بخشی از داستان این آزمون ها به دلیل برخورداری از بیان تصویری قابل اهمیت، همواره در گذشته از سوی نگارگران و سفارش دهنده گان نگاره ها مورد توجه قرار گرفته اند. امروزه نیز با توجه به ارزش و اهمیت داستان زندگی ابراهیم (ع) به عنوان میراثی غنی از مضامین دینی و تصویرآفرینی ادبی از یک سو و جای خالی آن در نگارگری معاصر از سوی دیگر؛ ضرورت پرداختن به این موضوع در عرص? نگارگری مشخص می شود. در این پژوهش با رویکردی تعاملی، ضمن پرداختن به ساختار بصری و محتوای نگاره های ابراهیم (ع)؛ بخش های مختلف داستان زندگی آن حضرت نیز از حیث تصویرآفرینی ادبی و با استناد به متن قصص الانبیاءِ ابواسحاق نیشابوری مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر بر مبنای تحقیق کیفی بوده و از روش توصیفی و تحلیلی بهره برده است. نتایج حاصل بر آن است که ساختار بصری نگاره های ابراهیم (ع)، با تصویرآفرینی ادبی و محورهای فکری موجود در داستان ها همگام بوده و نگارگر در این زمینه از رویکردهای بصری متنوعی نظیر نمایش بُعد بی زمانی و بی مکانی واقعه؛ همزمانی دو عالم متعال و واقع؛ رنگ پردازی بیانگر و استفاده از عناصر متداول زمانه، در بیان هرچه عمیق تر و ملموس ترِ درون مای? اثر بهره برده است. همچنین باید اذعان داشت که نکات حاصل از تحقیق، در بخش پروژ? عملی و در مصورسازی یک نگاره از داستان ابراهیم (ع) با رویکردی معاصر به کار گرفته شده است.

منابع مشابه

مطالعۀ تطبیقی نشانه‌های بصری در آینه‌کاری ایرانی با نقاشی آپ‌آرت

هنر آینه‌کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهره‌گیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشۀ عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است و همچون پلی ساحت قدسی و قلمرو انسانی را به یکدیگر پیوند می‌دهد. در این رشتۀ هنری، آینه‌کار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع ساختاری از نقوش ب...

متن کامل

ساختار بصری نقاشی های دیواری تبریز (در سه دهه اخیر)

ضرورت سامان دهی نقاشی های دیواری به منظور رفع آلودگی های بصری شهر ها امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا بخش عمده ای از ناآرامی های روانی و مشکلات فرهنگی کلان شهرهای کنونی متأثر از ناهماهنگی های محیطی است. استفاده صحیح از هنر نقاشی دیواری می تواند در تلطیف نماهای شهری نقش مؤثری ایفا کند. این شاخه از هنر نقاشی، ضمن داشتن اصول و معیارهای ثابت، دارای قواعدی ویژه مناطق مختلف است؛ این اصول و ضوابط می توا...

متن کامل

«تحلیل ساختار داستان ضیف ابراهیم (ع) و قوم لوط (ع) در رکوع هفتم سورۀ هود»

مکتب ساختارگرایی از جمله مکاتبی است که امروزه در حیطة نقد و تحلیل مسائل ادبی دیدگاه‌ها و ایده‌های جدیدی را به میدان ادب وارد کرده‌است و عموماً با استقبال فراوانی روبه‌رو شده‌است. مکتب ساختارگرایی در تحلیل قصص قرآن کریم کاربرد فراوانی دارد. یکی از جنبه‌های اعجاز هنری و تأثیرگذاری قرآن کریم، داستان‌های قرآنی و ساختار و درون‌مایۀ آن‌هاست، به‌گونه‌ای که شیواترین ابزار بیان، انتقال ...

متن کامل

مطالعۀ تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت

هنر آینه کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهره گیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشۀ عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است و همچون پلی ساحت قدسی و قلمرو انسانی را به یکدیگر پیوند می دهد. در این رشتۀ هنری، آینه کار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع ساختاری از نقوش ب...

متن کامل

مطالعه هندسه پنهان در ساختار صوری نقاشی ایرانی با تاکید بر نگاره های کمال الدین بهزاد

مطالعه درباب اینکه چگونه نگارگران به ترکیبی از عناصر بصری بر پای? منطق ریاضی، در ترسیم فضاهای نگارگری ایرانی دست یافتند و چیستی ترکیب های دربردارند? عناصر موجود، مباحثی است که بر پای? پژوهش در مفاهیم بنیادی و نظری فضاهای هندسی در علم ریاضیات و رابط? آن با هنرهای تجسمی و نیز قوانین بصری در طول تاریخِ طرح ریزی و پیکره بندی ساختار نگارگری ایرانی، با تحلیل اثر از منظر هندسی صورت پذیرفته است. بررسی م...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023